5 bra övningar att köra hemma | Emilias fitness blogg

Emilias fitness blogg

Annons

5 bra övningar att köra hemma

Har man inte tid eller lust att ta sig till gymmet så är det perfekt att köra några klassiska övningar som är bra och som är lätt att utföra.

Dem klassiska armhävningarna:
Armhävningar är en övning som de flesta känner
till och som tränar både bröst, axlar och triceps.

Utförande:
Om man vet att man klarar av att stå med raka ben så tycker
Jag att man ska göra det. Det blir tyngre och där med utmaning för dig som
Är nybörjare. Om man tycker det är alldeles för jobbigt kan man börja med att ha knäna i golvet för att få in teknik och känna av vart övningen tar.

Plankan:
Plankan är en super effektiv och jobbig mag övning men som tar på samtliga muskler
och som man garanterat får träningsvärk ifrån.

Utförande:
Om man tar en matta eller något som kan ligga på golvet så du får bra stöd och Inte börjar glida på skorna eller liknande. Lägg dig rak på mattan och använd dina armar som stöd. Tänk på att du ska vara alldeles rak i kroppen, rumpan ska vara i samma höjd som den övriga kroppen. Ställ en tid på klockan som du ska nå, ex 1 minut. Vila 30 sek och kör igen.

Utfallsteg:
Detta är en bra övning om man vill ha en fastare rumpa och starkare baksida lår. Den prickar in exakt de musklerna och om man vill utmana sig så kan ett tips vara att man ta ett par hantlar för att få tyngd men också stöd.

Utförande:
Stå höft brett med benen. Stå rak i ryggen, blicken framåt och spänn magen lite. Ta ett stort kliv framåt, böj kroppen ner mot golvet. Knä och höftled ska vara 90 grader. Gör om processen några gånger med vardera ben.

Dips:
Detta är en bra övning som tränar den större bröstmuskeln och den övre armuskeln, den så kallade delta muskeln.

Utförande:
Det behövs en stol eller bänk till denna övning. Sätt händerna på bänken och låt rumpan hänga utanför. Låt hälarna vila på golvet, blicken framåt och sträck på ryggen och fram med bröstet. Böj armarna så dem är parallella med golvet, tryck sedan ifrån så du får raka armar. Upprepa!

Ryggpress:
Att träna ryggen är lätt att glömma. Många som arbetar på kontor eller som har ett tungt praktiskt jobb där det krävs mycket lyft är det superviktigt att träna ryggen för att inte orsaka skador.

Utförande:
Lägg dig på mage. Hela kroppen ska vara rak, blicken ner i golvet. Böj armarna och för dem en bit ovanför huvudet. Höj överkroppen upp och ner. Tänk på att inte svanka och försök hålla fötterna nere i golvet.

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats